Članice in člani Raziskovalne infrastrukture slovenskega zgodovinopisja Inštituta za novejšo zgodovino od leta 2016 izvajamo praktično usposabljanje za vse zainteresirane študentke in študente zgodovine ter bibliotekarstva in informacijske znanosti. Ta aktivnost je leta 2024 v sodelovanju z Oddelkom za zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani prerasla v pobudo, s katero smo vzpostavili strukturiran program usposabljanja za podiplomski študij. Program združuje poglobljena vsebinska predavanja in praktično usposabljanje za izboljšanje raziskovalnih veščin študentk in študentov s poudarkom na uporabi digitalnih metod.
Praktično usposabljanje začnemo z uvodom, v katerem predstavimo delovanje nacionalne raziskovalne infrastrukture in vlogo inštituta v njej. V tem sklopu študentke in študenti spoznajo osnovne smernice in postopke, ki jih uporabljamo pri razvijanju portala Zgodovina Slovenije – Sistory in širše (avtorske pravice, valorizacija gradiv, postopki digitalizacije, obdelava metapodatkov).
Drugi sklop praktičnega usposabljanja je namenjen spoznavanju osnov digitalne humanistike. Udeleženke in udeleženci se pregledno seznanijo s področji, skupaj s ključnimi definicijami, metodami in različnimi rezultati (digitalne izdaje, baze podatkov, orodja in korpusi). Aktivnosti so osredotočene na pridobivanje znanj na področju surovih vsebin in področju strukturiranih korpusov, predstavljene so tudi osnove kodiranj XML in TEI.
V zadnjem sklopu praktičnega opismenjevanja študentke in študenti:
- vadijo na individualnih datotekah TEI in XML, ki vsebujejo napake v transkripcijah, ter jih popravljajo znotraj okvira TEI;
- spoznajo orodje NoSketch Engine, kjer sledijo iskalnim postopkom in raziskujejo jezikovne podatke.
Ključni del usposabljanja so t. i. individualni raziskovalni projekti. V zaključni fazi, ki je časovno najobsežnejša, študentke in študenti z uporabo pridobljenih veščin oblikujejo seminarske naloge. Za raziskovalni seminar lahko izbirajo med petimi različnimi moduli, za katere načrtujemo, da se bodo spreminjali iz leta v leto.
Vsak študent sodeluje z dvema mentorjema – enim z znanjem zgodovinske raziskovalne metodologije in drugim s poznavanjem digitalnih tehnik. Takšen pristop zagotavlja